Kom je voor jezelf op of voor je baas?

Waarom neem jij het eigenlijk op voor je baas?

‘Een computer?’
‘Die heb ik nog niet.’
‘Een eigen werkplek?’
‘Ook niet.’
‘Maar je werkt er toch al 4 maanden?’
‘Dat klopt, maar mijn manager heeft nog geen tijd om het te regelen.’
‘Hè?’
‘Ja, hij heeft een overvolle agenda, hij rent altijd door de gangen van de ene naar de andere bespreking.’

Hallo, maar waarom neem jij het eigenlijk op voor je baas?

Je baas is niet zielig. Hij heeft zijn functie juist, omdat hij ingewikkelde vragen beantwoorden, beleidsplannen uitstippelen en het personeelstekort oplossen leuk vindt.

Zijn doel is: de afdeling soepel organiseren, zodat jij je werk goed kunt doen. Dus leg hem het vuur na aan de schenen en vertel hem wat je nodig hebt.

Wat heb jij nodig voor je werk?

Bij Verpleegkundig Specialisten staat met stip op één: heldere communicatie en minder werkdruk.

Je wilt bijvoorbeeld weten:

  • Wie gaat de Verpleegkundig Specialist in opleiding begeleiden als je collega Anita een halfjaar op sabbatical naar Zweden is?
  • Wat doen we met de bereikbaarheidsdiensten waar niemand trek in heeft, en met dat extra onderzoek over zorginnovatie van ZonMw?
  • Kan ons multidisciplinair overleg niet op een manier die minder tijd kost?


Jouw brandende vragen heeft je baas nodig om het werk van de afdeling beter te organiseren.

Ja, maar hij heeft het veel te druk om met mij te praten

Praten is zijn wérk. Met jou, met zijn manager, met andere afdelingen, met die leuke meid van Google Glass en met de nieuwe docent Geneeskunde van de Radboud.

Hij heeft mijn opleiding palliatieve zorg net goedgekeurd, ik kan niet nóg meer vragen

Natuurlijk wel. Die opleiding heb je nodig. Zo ben je straks beter inzetbaar voor de Parkinsonpatiënten in de dorpen in de polder. En kun je, samen met de huisarts, meer kwetsbare ouderen thuis bezoeken.

Maar je hebt ook een casemanager dementie nodig, om de ouderen van de wijk in kaart te brengen en voor een spreekuur voor preventieve zorg. Je vraagt zulke dingen niet voor de lol, maar voor de patiënten.

Een voorbeeld van Verpleegkundig Specialist die haar probleem met haar manager bespreekt

Karina, een net afgestudeerde Verpleegkundig Specialist cardiologie loopt uit met haar spreekuur. Ze bereidt alles goed voor, maar haar spreekuur loopt toch bijna een uur uit. De patiënten mopperen. Ze voelt zich tekortschieten.

Ze legt de situatie voor aan haar manager en vraagt hem om mee te denken over een oplossing. Die had het natuurlijk al lang gezien: ze is net klaar met de opleiding, dus heeft ze nog niet de snelheid van een ervaren Verpleegkundig Specialist.

Ze spreken af dat ze meer voorbereidingstijd voor haar poli krijgt, en bij nieuwe patiënten neemt ze 10 minuten extra tijd per consult. Over 3 maanden gaan ze evalueren.

Karina is opgelucht, ze voelt zich gezien en ze mag rustig wennen aan de zelfstandige verantwoordelijkheid van de spreekuren. Haar patiënten zijn blij met haar, omdat ze genoeg aandacht kan geven. Bovendien: ze voelt zich gehoord door haar manager.

Dus:

Als je baas niet weet dat er iets scheelt, verandert er niets. Dus schrijf op wat je anders wilt en vertel hem dat.

Actiepunt:

Kies één punt waarover je met je manager wil praten, en plan nu meteen een gesprek in voor deze week.

No Thoughts on Waarom neem jij het eigenlijk op voor je baas?

Laat een reactie achter