Afwijzen? Hoe maak je een blijvende goede indruk
5 tips voor een blijvende goede indruk, ook als je de sollicitant afwijst
Stel: 3 goedopgeleide, leuke én geschikte Verpleegkundig Specialisten solliciteren op je vacature. Je kunt maar 1 van hen aannemen. Hoe wijs je de anderen zo af dat ze toch een goed gevoel overhouden aan jullie ontmoeting? Ik geef je 5 tips (die ook nog eens goed zijn voor je employer branding).
“Fijn dat je 3 Verpleegkundig Specialisten hebt gevonden voor onze vacature.” Manager medische dienst Wouter bladert door de cv’s. “Ik wil ze graag ontmoeten. Maar dat houdt ook in dat ik 2 mensen moet teleurstellen. Hoe zorg ik ervoor dat ze toch blij de deur uitgaan?”
Wow, denk ik. Dát is zorgvuldig omgaan met sollicitanten die je afwijst. En ik zeg: “Je kunt sowieso vertellen dat je hun cv bewaart voor toekomstige functies of als de kandidaat van je eerste keus het toch niet wordt.”
Maar dat kan nog veel beter. Daarom geef ik je 5 tips.
Tip 1. Wees duidelijk en eerlijk
Hoe moeilijk het ook is om iemand af te wijzen, neem de tijd en draai er niet om heen.
Bel de kandidaat dezelfde week (of nog beter dezelfde dag) om uitleg te geven over je besluit. Je vertelt dat het een plezierig gesprek was en dat je niet voor haar kiest. Je vertelt waarom en natuurlijk noem je ook pluspunten.
Tip 2. Maak je afwijzing concreet
Ga niet uit van aannames of gevoelens, maar houd je aan de feiten. Bijvoorbeeld:
- “Je hebt geen ervaring met multidisciplinair werken en je kon mijn vragen daarover niet beantwoorden.”
- “Je bent zzp’er en dat maakte ik niet op uit je cv. Wij zoeken écht een vaste collega.”
- “Er is geen arts of Verpleegkundig Specialist beschikbaar om je een halfjaar in te werken en te begeleiden.”
Natuurlijk noem je geen feiten als afwijzing die je ook uit het cv haalt. Zoals reisafstand, geen ervaring met de patiëntdoelgroep of dat het MANP-diploma nú nog niet binnen is.
‘Geen klik’ als reden geven, is ook geen goed idee.
Tip 3. Geef tips om het beter te doen
Dit is een gouden kans voor sollicitanten om feedback te krijgen. Geef concrete tips waarmee ze bij een volgend gesprek nog beter voor de dag komen.
Bijvoorbeeld:
- “Ik miste een goede voorbereiding van het gesprek. Verdiep je in de patiëntengroep, onze organisatie en je gesprekspartners.”
- “Je hebt nog weinig ervaring in het vakgebied dermatologie. Breid je ervaring als Verpleegkundig Specialist uit voordat je praktijkopleider wordt.”
- “Je eisen zijn best hoog: 2 van de 4 dagen thuiswerken, laatste tree van schaal 65 en geen NAW-diensten doen.”
Tip 4. Geef ontwikkeltips mee
Daarmee help je de kandidaat verder en versterk je het positieve gevoel.
Bijvoorbeeld:
- Noem cursussen, opleidingen of webinars die aanvullend zijn.
- Stel voor om een dag mee te lopen op je eigen afdeling of juist op een andere afdeling.
- Wijs op een andere vacature in je organisatie.
Tip 5. Check of je afwijzing goed overkomt
Vraag of het helder is. Geef ruimte om de laatste vragen te stellen.
Heb je geen concrete afwijzing of tips?
Wees eerlijk als je geen concrete afwijzing hebt of als je geen tips kunt bedenken. Zeg bijvoorbeeld: ”Ik kan kiezen uit 3 steengoede kandidaten met wie we allemaal een klik hebben. We kiezen nu voor de kandidaat die dichtbij woont, die ervaring heeft met patiënten met NAH en met een actief netwerk van huisartsenpraktijken in onze wijk.
Soms zijn keuzes gewoon praktisch en zakelijk.
En jij?
Ben jij afgewezen als sollicitant?
Wil je samen nieuwe mogelijkheden bespreken?
Bel me maar, 0619033615.