De do’s en don’ts van een kennismaking

De do’s en don’ts van Verpleegkundig Specialisten werven in deze krappe markt

“Die manager bood me in het eerste gesprek direct een contract aan”, zegt Verpleegkundig Specialist  Marlies. “Nou dat ging me veel te snel.”

“Een uur na onze kennismaking belde die huisarts me op: wanneer ik kon beginnen?”, vertelt Verpleegkundig Specialist Peter. “Ik had nog geen collega gezien.”

“Die recruiter van het ziekenhuis belde om een afspraak te maken en hij vroeg direct naar mijn salaris”, zegt Verpleegkundig Specialist Anja. “Zeg, zullen we eerst kennismaken?”

Zo moet het dus niet. Maar hoe dan wel?

Zorgvuldig omgaan met sollicitanten is precisiewerk. Wanneer begin je over het salaris en over de arbeidsovereenkomst? Wanneer zeg je dat je dolgraag wil samenwerken? Het klinkt bijna alsof je de liefde verklaart.

Je voorkomt al veel gedoe als je het salaris, het aantal uur en de locatie in de vacaturetekst noemt.

Het is zelfs nog beter als je de dagelijkse taken van de Verpleegkundig Specialist noemt. En het opleidingsbudget. En of er ANW-diensten zijn. Dat willen Verpleegkundig Specialisten weten voordat ze solliciteren.

En dan komt de kennismaking. Dan wil je sollicitanten een positieve kijk geven in de keuken van je werkgever.

Daarom vertel ik je de do’s en don’ts van een kennismaking

Stap 1. Je nodigt kandidaten uit

Do: Je belt kandidaten die solliciteren: je beantwoordt alvast hun eerste vragen en je prikt samen een datum voor een eerste kennismaking.

Don’t: Je wacht 3 weken om kandidaten uit te nodigen voor een kennismakingsgesprek.

Stap 2. Het eerste gesprek

Do: Je regelt een kennismakingsgesprek met een manager én met een medisch behandelaar. De manager voor de organisatorische vragen, een medisch behandelaar die over de inhoud van het werk vertelt.

Don’t: De sollicitatiecommissie van 5 mensen zaagt de kandidaat door over haar werkervaring als SEH-verpleegkundige van 12 jaar geleden.

Do: Het is een gelijkwaardig en laagdrempelig gesprek. Je tast af of je elkaar leuk vindt om samen te werken.

Don’t: Je vertelt uitvoerig over jezelf, je werk en de organisatie en je stelt geen vragen.

Stap 3. De 2e afspraak

Do: Na de eerste kennismaking maak je een 2e afspraak om meer collega’s aan de kandidaat voor te stellen.

Don’t: Bij het eerste gesprek duw je een contract onder d’r neus. Het is nu of nooit. Misschien is ze je enige kandidaat.

Stap 4. De kandidaat kijkt mee op de afdeling

Do: Bij een meeloopdag met verschillende activiteiten op de afdeling ontmoet de kandidaat het team. Haar vragen stelt ze ook aan andere behandelaren.

Don’t: De kandidaat ontmoet alleen managers, vooral via Teams.

Stap 5. Je doet een aanbod

Do: Na de meeloopdag vertel je dat je enthousiast bent en dat je haar graag een aanbod wil doen. Je benoemt kort wat daarin staat: schaal 65, opleidingsbudget van 2000 euro en de werkdagen. Én je vraagt wat ze nodig heeft om een besluit te nemen. Dezelfde dag mail je haar je aanbod.

Don’t: Na de kennismaking en de meeloopdag print je het contract. Je pakt een pen en je vraagt haar nu te tekenen.

Wat als de kandidaat de baan of je aanbod afzegt?

Ja, dat kan natuurlijk. Dus ook daarvoor geef ik je een do en een don’t.

Do: Je vraagt wat de kandidaat van het kennismakingsproces vindt, wat haar keuze is en waarom. En je vraagt door. Dit is een gouden kans om het sollicitatieproces te verbeteren.

Don’t: Je reageert teleurgesteld en je bent zelfs boos. Je hebt er veel tijd ingestoken.

Wat als jij de kandidaat afzegt?

Do: Dezelfde week bel je de kandidaat om uitleg te geven over je besluit. Wees concreet waarom je haar afwijst. Bijvoorbeeld: ik kan kiezen uit 4 ervaren kandidaten, ik vind je eis voor schaal 70 en een volledige reiskostenvergoeding te veel of ik vind je opzegtermijn van 4 maanden te lang. Natuurlijk noem je ook pluspunten.

Don’t: Je laat de kandidaat weer 3 weken wachten om af te wijzen en je mailt haar een algemeen bericht met een vage reden.

Wat als de kandidaat onderhandelt over je aanbod?

Ik sluit af met advies over onderhandelen. Hier komt het:

Do: De kandidaat heeft een tegenvoorstel. Je verwacht niet anders en je onderhandelt mee. Je denkt: deze Verpleegkundig Specialist toont verpleegkundig leiderschap. Goed zo!

Don’t: Je bent resoluut. Je onderhandelt niet: dit is het, graag of niet.

Welke do’s en don’ts mis je nog?

Ik hoor het graag! Laat je het weten in de comments?

No Thoughts on De do’s en don’ts van Verpleegkundig Specialisten werven

Laat een reactie achter

Chat openen
Kan ik je ergens mee helpen?
Kan ik je ergens mee helpen?